اولا في حاجه اسمها تبييتة
بتكون قبل السبوع بيوم
وبتعمله ست من العيلة
وبعدها بتجيب طبق وتحط فيه ميه وملح
وتحط في الطبق دةحبات فول ناشفة
ويفضل لتاني يوم يكون الفول باش طبعا من المية
المهم تجيب الست 7 حبات من الفول وتربطهم في خيط
وتربط عليهم 7 عقدات
وتحط فيهم دبوس وتربطه في ملابس اي واحد حضر السبوع
ده اولا
بيجيبوا بخور ويولعوه ويحطوه في الارض
وتقوم الام وتعدي عليه سبع مرات
وبعدين تتلم العيله ويجيبوا الملح ويرشوه في البيت كلة
ويدخلوا كل شقه في البيت ويرشوا فيها حبة
وعلي السلم وفي كل مكان يوصلوله
وبعدين يتلموا الاطفال ويجيبوا الشمع ويغنوا اغاني المولود
المولود الولده له ابريق
في بدايه السبوع يوضع الطفل المولود داخل (غربال) وهو عبره عن صينيه قعرها عباره عن
شبكه ويوضع على طاوله عاليه وبجواره ابريق لو كان المولود ذكرا او قله لو كان
المولود انثى.
ثم يحمل الغربال بالطفل ويوضع على الارض ويبدا ما يسمى ب”دق الهون” وهو عباره عن
صوت يصدر نتيجه دق الهون المعدني وتقوم به غالبا جده المولود او احدى السيدات الكبيرات
في السن وتردد وهي تدق هذا الهون عبارات بها وصايا للمولود كان يكون مطيعا لوالديه
او غيره.
ثم تمر الام من فوق الطفل سبع مرات تردد خلالها السيده التي كانت تدق الهون
عبارات البسملة.
وبعد ذلك يوضع الغربال بالطفل مره اخرى فوق الطاوله ويحمل الاطفال والكبار شموع بيضاء مشتعله
ويطوفون بالطاوله مرددين الاناشيد المشهوره للسبوع ثم يتم توزيع الحلوى على الاطفال.
اشترى سبع حبوب مختلفين يعني ارز على عدس على فاصوليا على شعير على فول و
حنطه ولوبيا ويوضع معهم الملح
و تقوم الجده او عمه المولود برشه على الجميع خلال
غناء الاطفال حلقاتك برجلاتك
يارب يا ربنا يكبر ويبقى ادنا (قدنا او مثلنا)
ويترشوا على الام وهي بتخطي من على البخور سبع مرات
تخطي اول خطوه باليمين
الاوله بسم الله
الثانيه بسم الله
حتى السادسة
بالسابعه يقال
السابعه رقوه محمد ابن عبد الله
اللهم صلي عليك يا محمد يا ابن عبد الله
وفي اعتقادات
ان الام تضعهم في سره في صدرها طول حفله السبوع
وايضا لمده اسبوع علشان العين(الحسد)
وان الحبوب ما تكنس من الارض ابدا بالمكنسة
بتلميهم بايدك شوي شوي بعدين بتعملي سره قماش صغيره بتضعي داخلها حبايه واحده من كل
نوع من السبع حبوب وبترميها بالبحر باي يوم بعدين
وبالنسبه لتوزيعات السبوع هاتوا اشكال الورود والاشكال للطبيعه وبلاش على شكل انسان او حيوان عشان
حرام وممكن تعملى علب ارز بلبن بعد العقيقه يحلو بيها وبعدها توزعى السبوع
ولسه فى حاجات هنزلها
الارز بلبن
وطبعا حلق راس الطفل ووزنها بالفضه ونطلع بثمن الفضه صدقه للمولود على الفقراء وهذا الحديث
الذى قاله الرسول عليه الصلاه والسلام
فحلق شعر المولود ذكرا كان او انثى من السنة، وليس بواجب، ثم ان فيه فائده
يذكرها اهل الطب وهي ان هذا الحلق يقوي جلده الراس.
ودليل السنيه ما رواه احمد والترمذي وصححه عن سمره رضي الله عنه ان رسول الله
صلى الله عليه وسلم قال: ” كل غلام مرتهن بعقيقته تذبح عنه يوم سابعه ويحلق
ويسمى” كما يسن ان يتصدق بزنه شعره فضه ، لما رواه الترمذي عن علي رضي
الله عنه ان رسول الله صلى الله عليه وسلم عق عن الحسن بشاه وقال: “يا
فاطمه احلقي راسه وتصدقي بزنه شعره فضة” وهذه الصدقه على الفقراء.
وكيفيه التصدق الان ان تقوم الفضه ويتصدق بثمنها. واما اذا فات موعد العقيقه وهو اليوم
السابع فله ان يذبحها يوم الرابع عشر فان فات الرابع عشر ففي الحادي والعشرين فان
فات فلا تشترط الاسابيع، وكذا الحلق قياسا على الذبح. والله اعلم .
وطبعا الجيران لهم نصيب من الفرحه يعنى توزعى عليهم كل شقه طبق عقيقه والسبوع 3علب
سبوع وممكن تحفه لكل شقه لو ينفع مع السبوع
وتعملى صنيه عقيقه فويل او اكثر وتوزعيها على الجامع معاها المعالق طبعا وتطلبى من الشيخ
هناك يدعوا للمولود