يوميات الحب وقصص في الحب , قصص واقعيه عن الحب والعشق والغرام المتبادل

نهى نبيل

يوميات الحب و قصص فالحب



الحلقة الاولى
خلصوا المحاضرة و طلعينا من الكلية و اقفة فو سط زملائها تلاقي الي ينادي عليها . يا ترا مين
احمد . جني فسرها ( غريبة )

احمد : السلام عليكم
جني : و عليكم السلام . اهلا يا بشمهندس بيك فكليتنا
احمد : اهلا بيك يا جني عاملة اية ؟
جني : الحمد لله و انت اية اخبار الكلية معاك ؟
احمد : الحمد لله و انتي ؟
جني : الحمد لله هو انت جاي هنا لية عارف احد هنا
احمد : جاي اسلم عليك و اطمن
جني : و من امتي الكلام ده
احمد : انت مضايقة
جني : بالتاكيد انت عارف كويس انني يمكن اضايق يعني انت و اقف معي بصفتك اية الان
زملائي يقولوا على ايه
احمد : انا اسف جدا جدا اصل انا ما عدوش مشفوك خالص
جني : قصدك ايه
احمد : فالبلد يعنى
جني : اة اصل انا قاعدة مدينة هنا اريح لى




احمد : اة ما انا عارف انا قصدي ما نزلتش اجازات من زمان
جني : ان شاء الله هنزل اجازة احدث الاسبوع
يوم الاربعاء هكون و صلة البلد
احمد : كويس توصلي بسلامة
جني : ان شاء الله
احمد : جني يمكن اطلب منك طلب
جني : اتفضل
احمد : ينفع لو كنت فاضية الان نقعد فاي كافتيريا عاوز اتكلم معاكي شوية
جني : بخصوص ايه
احمد : هتفهمي لما نقعد
جني : يا بشمهندس احمد انت فاهم انك بكدة بضايقني و كمان انا لازم امشي و قفتنا كدة و حشة اوى
احمد : خلاص انا اسف جدا جدا بس انا كنت عاوز اكلمك ضرورى
جني : بضيقان . ما شي يا بشمهندس اتفقل فكافتيريا هنا قريب
احمد : شكرا انك و افقتى
جني : اهم حاجة ما طولش على لاني و راية اشياء كتير
احمد : مش اخذ من و قتك كتير و ذهبوا الى كافتيريا
وتقول جني فسرها
يا ترا ياحمد عاوز مني ايه
استرها يارب

 



يا ترا احمد هيقول اية لجنى

وياترا جني رد فعلها اية ؟؟
هنشوف دة الحلقة الجاية

الحلقة الثانية

جني : اتفضل يلا عاوز تقول اية ؟
بس لازم تعرف حاجة انا و اقفت عشان انا معتبرك اخوي بس ياريت الحكاية دي لو سمحت

احمد : جني انا عارف انك ملتزمة اكثر مني بس انا بجد بحاول باي كيفية اتكلم معاكي و مش عارف
فكرت قولت اجيلك و بجد انا مش هكررها ثانى

جني : ما شي يا بشمهندس يلا

احمد : تشربي اية الاول

جني : ما فيش يا احمد بجد انا مش فاضية و راية اشياء كتير

احمد : جني انت مش حاسة باتجاهي من نحيتك باي شىء

جني : كيف يعنى

احمد : جني بصراحة انا معجب بيكي و من زمان من ايام الثانوية مش عارف انتي كنت ملاحظة و لا لا بس انا بجد بحبك و فنفسي تكوني انتي الانسانة الي تكون شريكة حياتي و تكون زوجة صالحة لي بس انا مستقبلي طويل




ومش عارف هتستنيني و لا لا . جني انتي مش مش حاسة باتجاهي باي شىء

جني : انا عمري ما حسيت باتجاهك باي شيء طول عمري بعتبرك اخوي الثاني انا مش عارفة اقولك اية بس بجد انا اتفجئت من كلامك

احمد : يعني ايه

جني : يعني انت اخوي و بس و مقال الحب دة انا عمري ما احب و لا افكر فالحب الا من زوجي الي هيصبح نصيبي ان شاء الله اما انا احب و اعشق و الكلام دة ما لي فيه

احمد : انا مش بقولك هنعيش جوبات غرام و حب و كدة لا انا عمري ما هقبل عليك كدة انا لازم احافظ عليك
لاني بحبك بجد بس انا بقولك انني بحبك و فنفسي تكوني بتحبيني او على الاقل تعطيني امال بس انك على الاقل مرتاحة لى

جني : انا لازم امشى

احمد : ما قولتش رايك فكلامى

جني : احمد مش عارفة بجد اقولك اية الان بس انت لو بتحبيني بجد ادعي ربنا و التجىء الية و ادعي انني اكون من نصيبك

احمد : يعني كلامك دة معناها ارتياح

جني : احمد افهمني انا بقولك انا ما بفكر فاي حاجة و لو به ارتياح فدة مش معناة انني بحبك فقولتلك انتي اخوي فياريت تسيبني امشي بقى

احمد : ما شي بس ياريت تفكري فالكلام دة . جني انا بحبك بجد و الله العظيم بحبك

جني : ان شاء الله يلا مع السلامة

احمد : استيني اوصلك الى المدنية بتاعتك

جني : لا شكرا . مع السلامة
وذهبت جني الى المدنية

يا ترا جني هتفكر فالمقال و لا لا ؟؟ و ياترا احمد هيعمل اية ؟؟




وياترا جني هتفضل على طريق التزامها و لا الشيطان هيدخلها فيه

هنعرف جميع دة الحلقات الجاية

لحلقة الثالثة
دخلت جني حجرتها فالمدنية ( معاها فالحجرتين بنتين مني و ليلي )
مني : انتي اتاخرتي النهاردة كدة ليه

جني : اصل المحاضرات كانت مكثفة النهاردة و كمان

مني : و كمان اية اتكلمي . سكتي ليه

جني : ما فيش يلا عاوزين حاجة انا هنام

ليلي : اية يا بنتي مش هتقوليلي هاخذتوا اية فالمحاضرات النهاردة

جني : انا تعبانة و عاوزة انام اريح شوية عشان اقوم اذاكر

ليلي : lبزعل ما شي يا جني يعني كدة

جني : و هوحد قالك تغيبي النهاردة ما كنت تيجي معي احسن

ليلي : انت عارفة كويس انني كنت تعبانة و انت و عدتني انك هتشرحلى

مني : ما خلاص بقي اشرحليها يا جنى

جني : هو انا قلت لا . هنام شوية و هقوم اشرحلك

( و ظلت جني تتقلب على السرير تحاول النوم و لكنها تتذكر كلام احمد جارها و الذي كانت تلاحظ من زمان نظراتة اليها ايام الثانوية و لكنها لم تعطي له اي اهتمام و لكنها تفكر ماذا تقول له عندما يتحدث معاها مرة ثانية =؟ )
صحيت جني من النوم و شرحت لليلي الي هي عاوزها بعدها بدات المذاكرة بعدها نامت و صحيت اليوم الثانى
ذهبت الجامعة هي و ليلي و بشرت يومها بكيفية عادية و لكن لما طلعت و خلصت محاضراتها و خرجت من البوابة لقت الي ينتظرها

احمد : السلام عليكم جني يمكن اتكلم معاكي شوية

جني : و عليكم السلام هو انت قاعد مدينة هنا

احمد : اة قاعد مدينة

جني : خير فحاجة

احمد : فكرتي فكلام امبارح

جني : لا . انا مشغولة بالمذاكرة و مش هفكر فحاجة و لوسمحت سيبني و مشت

احمد : جني استني جنى

ولم تعطي جني له اي اهتمام
وقالت جني فسرها ( انا الي غلطانة انني و اقفت المرة الي فاتت اقعد معاة مفرود كنت اصدة من اول مرة
استغفر الله العظيم يارب سامحيني )

ليلي : مين دة يا جنى

جني : دة احمد جاري فنفس الشارع فكلية هندسة فسنة ثالثة

ليلي : اة مع منى

جني : اه

ليلي : و هو عاوز منك اية ؟

جني : مش عارفة قفلي على المقال دة انا مخنوقة و على اخرى

ليلي : ما شي ما شي انا سكت اهوه

ذهبت ليلي و جني الى حجرتهم و لكن جني كانت مخنوقة و على اخرها كيف احمد يجرؤ يجيلها كدة
ما كانت متوقعة منه هذي التصرفات
احمد خلص كليتة و قعد ما شي فالشارع شوية يفكر ماذا يفعل ؟؟
فاحمد من النوع الشباب الي تفكيرهم غير مستقر و لكنة محتار ماذا يفعل ؟
ذهب الى المدينة

احمد : السلام عليكم ؟ ازيكو يا شباب

سامح : و عليكم السلام اية ياحمد اتاخرت كدة لية ؟
ايمن مخلص محاضراتة من زمان و جاي من ساعتين
انت كنت فين ؟؟

احمد : ما كنتش . كنت بتمشي شوية و جيت اهوه

سامح : انت حالك مش عاجبني كدة و انت لازم تكتعن الامتحانات قربت و انت يا استاذ نايم على نفسك
فوق شوية بقي مش كفاية الترم الاول تقديرك به مقبول

احمد : ان شاء الله
” ايمن زميل احمد معاة فنفس السنة ”

لحلقة الرابعة
صحيت جني من النوم هي و ليلى
ليلي : يلا اجهزي عشان الكلية
جني : لا انا مش هروح النهاردة
ليلي : لية يا بنتى
جني : انا تعبانة النهاردة اوووي ( و لكن دة مش الاسباب =فكانت جني خائفة جدا جدا لاحمد يجي ثاني )
ليلي : ما شي بس انت اشطر مني و سريعة عني فكتابة المحاضرات و ري الدكتور و انا مش بلحق اكتب و راة كله
جني : بعبنوتة اتصرفي يا ليلي انقلي من اي احد
ليلي : ما شي و انت ما لك متعصبة كدة ليه
جني : ما فيش يلا روحي و ذهبت ليلي الى الكلية
جني : مني اصحي يلا هتتثانية =على الكلية
مني : انا تعبانة اووي و مش هقدر اروح النهاردة و مش هناخذ حاجة مهمة النهاردة
جني : قومي يا بنتي روحي انا على الاقل لو فادتني حاجة مهمة ليلي هتشرحلى
اما انت مفيش
مني : كيف يعني ما لي صحاب انت نسيتي يا دكتورة البنات الي فالحجرة الي جبنا فيهم لمياء
بنت جدعة اووي و ان شاء الله لما ترجع هروحلها و هانقل الي اخذنها
جني : اة صدقي انا نسيتها هي ما عدش بتيجي لية تقعد معانا فالحجرة
مني : لاظن كان عندهم ظروف فالبلد عشان كدة كانت قاعدة هنالك كام يوم
جني : و الي فاتها هتعمل فاية ؟
مني : اكيد هتصرف
مني : قوليلي بقي ما لك من امبارح كدة مخنوقة كدة و مزاجك مش مظبوط
جني : ما فيش
مني : ما فيش اية دا انا صحبتك و عارفاكى
جني : و الله يا مني انا مخنوقة اووي و حاسة انني تايهة و الزمن دة صعب اووى
مني : خير يا حبي احكي ما لك
جني : انا حاسة انني اغضبت ربنا
مني : كيف يعنى
وحكت جني لمني على تصرفات احمد و انها ندمانة انها و قفت تقعد معاها
مني : بصي كدة يا جني احنا كلنا بنغلط اهم حاجة نعرف غلطنا فايه
ولازم تكوني قوية كدة احنا فكلية مختلطة و انتي يمكن تتعرضي لاي موقف زي ده
جني : انتي عارفة كويس انني عمري ما اسمح لنفسي انني امشي مع احد او اكلم احد
مني : انا و اثقة فاخلاقك يا حبي انا مش قصدي انا قصدي انتي لازم تعرفي انك سوف تتعرضي لمواقف زي دي كتير و لازم تحكمي عقلك و شوفي هتصرفي بها كيف
جني : انا و الله يا مني هجنن من الزمن الغريب ده
لازم جميع فتاة قبل الزاوج تكون حبت و مشت و كلمت و المشكلة انك لو ما حبيتي و مشتي و كلمتى
تبقي فتاة معقدة نفسيا
دا انا يا بنتي ايام الثانوية دي شوفت مواهب كنت جميع يوم بنام و انا مرعوبة على نفسى
من الزمن ده
مني : عندك حق و الله بس نعمل اية لازم نقوي ايمانا و نتوكل على الله فكل امورنا
جني : يارب
مني : هو بصراحة يا جني السنة الي فادت احمد حاول يتكلم معى
وانا كنت مضايقة على ثانية =بس هو قالي انا بجد عاوزة اشورك فمقال مهم و كدة
والمهم قالي لو فبنت ملتزمة و عاوز اعبرها عن اعجابي بيها اعمل ايه
سعتها انا كنت لسة بالتاكيد ما اعرف انتوا جيران و لا اعرف مين البنت دى
قولتلة اي فتاة ملتزمة ما بترضي بكدة بتبقي عاوزة الدخول المباشر تروح تتقدم لاهلها
و ثم مشيت علطول و ما اعطتة فرصة للكلام لاني ما ينفع لو اعطتة فرصة ففي شباب اخرين هيفتكرونى
ببنت بقي عادية و يمكن اقبل الصداقة و الكلام الفارغ ده
جني : ما دام انتي قولتيلة كدة امال حاول يكلمني ليه
مني : ياحبي الشيطان ما بيسيب الانسان فحالة ما دام ايمانة ضعيف
واكيد هو كان بيقوام و الشيطان سيطر عليه
وخلي بالك انه عمرة ما يقدر يتقدم حالا و هو لسة طالب لو بيحبك بجد زي ما بيقول
جني : انا مش شغلة نفسي بالمقال دة نهائي و الحمد لله
مني : ربنا يثبتك يا حبي و يحمينا جمعيا و يسترنا
جني : امين يارب
ثم رجعت ليلي من الكلية
ليلي : السلام عليكم يا بنات
جني : و عليكم السلام اية الاخبار ؟
ليلي : المحاضرات كانت بسيطة النهاردة
هشرحلك بس هنام شوية الاول
جني : ما شى
مني : و انا هذهب اروح للمياء و البنات فالحجرة الي جبنا
جني : ما شى
وظلت جني بمفردها تذاكر
وفجاة المحمول يرن
اية دة رقم غريب
يا ترا مين ؟؟
يا ترا مين على التليفون ؟؟
هنعرف دة الحلقة الجاية
في حلقات ( حب من نوع خاص )

الحلقة الخامسة

المتصل : السلام عليكم ازيك ؟
جني : و عليكم السلام مين معي ؟
المتصل : انا احمد
جني : احمد مين
احمد : انتي نستيني انا احمد جارك
جني : اة اسفة هو انت جبت رقمي منين ؟
احمد : اصل انا جتلك النهاردة الكلية و ما لقيتك بس لقيت صحبتك الي بتمشي معاكي سالتها؟
قالت تعبانة شوية فقلقت سالتها على نمرة موبيلك عشان اطمن عليك ؟
جني : و هي كيف تديهلك من غير اذني ما شي ياليلى
احمد : جني انا قعد اتحيل عليها و بجد هي ما كانت عاوزة خالص تديهالي بس انا ضغطت
عليها عشان تديهالي .
جني : و الله ما شي يا بشمهندس عاوز اية الان ؟
احمد : مش عاوز بس كنت بطمن عليك و كنت هقولك الف سلامة
جني : صدق انت بتستعبط و انا بجد اتخنقت منك
احمد : لية جميع دة عشان اتصلت اطمن عليك
جني : افهم ياستاذ لو سمحت انت بتكلم واحدة محترمة ما لهاش فالشغل ده
احمد : خلاص خلاص انا مجرد انني قلقت عليك بس و كنت عاوز اطمن
جني : ما شي شكرا فحاجة ثانية
احمد : ما فيش شكلك مضايقة و مش هعرف اكلمك فانا هقفل احسن
جني : ياريت مع السلامة
احمد : مع السلامة

وظلت جني مستغربة من تصرفات احمد فهي كانت دائما تنظر له اخ فقط و كانت تظن
انة متلزم اكثر من ثلك و لكن ظنها شكلة مش فمحله
وبعد دقيقة و هي تذاكر لقت رسالة تفتح الموبيل بردة من رقم غريب نظرت الى الرقم
اللي اتصل بية احمد و الى رقم الرسالة لقيتة هوهو
تقرا الرسالة
( جني انا اسف جدا جدا انني بضيقق بس انتي مش مديني فرصة اكلمك بس اقسم بالله انا
بحبك حب لا يعلمة الا الله و دائما بنظر اليك بانك انسانة رقيقة و هادية و كمان محترمة
وملتزمة و كنت فنفسي من زمان اكلمك بس كنت خائف و فنفس الوقت قولت اكلمك بصفتي ايه
وكنت متاكد من رد فعلك بس انا عاوزك بس تقوليلي انتي بتحبيني او على الاقل عاوزانى
ومستعدة تنتظريني و لا لا انا مش هتصل ثاني و لا هجيلك بس ياريت تردي على بعد
ما تفكري . منتظرك ) بحبك
قرات جني الرسالة و نظرت باستغراب و تفكيرها بدا يتشدت و مش عارفة تذاكر .
قامت ليلي من النوم
ليلي : يلا يا جني عشان هشرحلك بس هاكل حاجة على السريع الاول
جني : انت كيف تعطي نمرتي الى احد من غير اذنى
ليلي : و الله يا جني انا ما رضيت خالص بس هو كان مصمم و بصراحة صعب على
جني : بعبنوتة و الله ما يصعب عليك غالي تعرفي يا ليلي انت لو كررتي الحكاية دي ثاني هيصبح احدث كلام بيني و بينك
ليلي : بعبنوتة فاية عشان جميع دة انا عملت اية قولتلك اسفة و كمان ضغطت على اعملك اية يعني و كمان هو جالك مرتين و انتي اتكلمتي معاة يعني عارفاة يعني انا ما اعطت رقمك لحد غريب .
جني : انا كلمتة يا ليلي و انت عارفة كوى انني ما اعطتة و ش
ليلي : خلاص يا جني انا ما لي دعوة بيكي و شكرا
جني : يعني تعملي المصيبة و تسكتى
ليلي : بجد انت انسانة غريبة قولتلك اسفة يا بنتي ما فيش فايدة فيكى
جني : و اسفة تعملي اية الان و انت عارفة انه هيشتغلني و جميع شوية هيرن و يتصل و يقرفني انا
ليلي : انا ما كنت اعرف انك ما بضيهوش كدة بس هو شكلة بيحبك بجد داانا يا بنتى
لما قولتلة انك بس تعبانة شوية حسيت ان شخص ثاني قدامي و ما لها و حاسة باية و حسيت انه ابوكي و خايف عليكى
جني : الله اعلم بنيته
ليلي : جميع دة و الله اعلم
جني : اسكتي بقي و قفلي على المقال انا اتخنقت
مني دخلت عليهم فاية ؟
بتزعقوا كدة لية صوتكم و اصل لبرة فاية ؟
ليلي : انا هحكيلك و احكمي انا غلطانة و لا لا
جني : ما تحكيش حاجة و تكبري المقال المقال انتهى
ليلي : يعني انا الي بكبرة الان ما انتي من ساعتها مكبرة و هو مش مستاهل جميع ده
جني : خلاص يا ليلي انا اعصابي تعبانة حالا و اسفة اذ كنت اتعصبت عليك بس بجد حسوا بي لما تلاقي واحد فجاة ظهر فحياتك و قاعد يخرج لك جميع شوية و بيقولك انا
بحبك و فنفسي تكوني زوجة صالحة لي و الكلام دة تعملي اية ؟
مني : خلاص اهدي يا جني فكري بهدوء و شوفي لو كلمك ثاني هتقوليلة اية ؟
ليلي : بس بصراحة هو شكلة بيحبك بجد
جني : ربنا يسهل دعواتكم
مني : هدعيلك يا حبي ان ربنا يرشدك لطريق الصح و يبعد عنك جميع انسان و حش
ليلي : و انا هدعيلك انك تحبية و تجوزيه
جني : صدقي انتي شكلك عاوزة تضربى
ليلي : هههههة انا بهزر
جني : ما شي يا سائعة قومي كلي عشان تشرحيلى
ليلي : ما شي ما تيجوا ننزل نتعشي و ناخذ الوجبة بتعدنا
مني : ما شي يلا
جني : ما شي يلا هلبس و ننزل

ونزلوا جمعيا و لما طلعوا لقت جني تليفونها يرن و بردة رقم غريب
يا ترا مين ؟؟؟
احمد بردة بس احمد و عدها انه ما هيتصل اكيد حد ثانى
يلا مع الحلقة الجاية هنشوف مين الحد دة احمد و لا مين ؟؟
وهنشوف جني هتصرف كيف فمقال احمد ؟؟؟

في حلقات ( حب من نوع خاص )

الحلقة السادسة
الحب فالله
جني : يا ترا مين احمد برده
مني : اية يا بنتي انتي قولتي انه و عدك مش هيتصل ثانى
ليلي : ردي و هنعرف مين
رددت جنى
المتصل : السلام عليكم ازيك يا قمر ؟
جني : و عليكم السلام مين معي ؟
المتصل : اخص عليك يا جني لحقتي تنسي صوتى
جني : اة ة حبيبة ازيك عاملة اية ؟
حبيبة : الحمد لله يا و حشة
جني : انا اسفة و الله ياحبيية بس انت عارفة المذاكرة بقي و دماغي مش مركزة
حبيبة : سماح المراتي انت عاملة اية ؟
جني : الحمد لله و انتى
حبيبة : الحمد لله و الله يا جني انا خايفة مووووت من الامتحانات
جني : لا ما تخافي اهم حاجة تعملي الي عليكي و تذاكري كويس عشان ايام الامتحانات
تحلي اختبارات و بس
حبيبة : ان شاء الله دعواتك
جني : ما شي يا حبي ان شاء الله هدعيلك و اذ عوزتي اي حاجة قوليلى
حبيبة : ان شاء الله يا قلبى
جني : حبيبة هو انتي جبتي رقمي منين
حبيبة : اة جبتة من اختك سهيلة
جني : ما شي يلا سلام عشان تروحي تذاكرى
حبيبة : ما شي يا عسل عاوزة حاجة
جني : عاوزة سلامتك مع السلامة
حبيبة : مع السلامة
مني : مين دى
جني : دي اخت احمد اصغر منه ب3 سنين ف3 ثانوى
ليلي : ربنا يعينها اصعب حاجة ايام الثانوية
جني : لا و الله ما فيش اصعب من الكلية
مني : عندك حق و الله يا جني ربنا يعينا
جني : يلا قوموا ذاكروا شوية قبل ما نام
مني : على فكرة بكرة الاربعاء انا هروح الخميس عشان بجد اهلي و احشونى
ليلي : و انا كمان
جني : و انا هروح بكرة هرجع من الكلية و اجهز نفسي و امشى
مني : بس انتي كدة هتوصلي البلد فو قت متاخر
جني : لا ما انا هحاول امشي قبل المغرب و هوصل على هنالك الساعة 11 كدة
ليلي : بس كدة متاخر اووى
جني : ما انا هركب القطار السريع يعني هوصل على 10 او 9 كمان
مني : ربنا يوصلك بسلامة خلي بالك من نفسك انا بسمع بلاوي كتير بتحصل
في القطار السريع
جني : ربنا يستر
مني : و هترجعي امتي ؟
جني : يوم الجمعة و انتوا ؟
ليلي : انا هرجع يوم السبت و انتي يا منى
مني : انا هرجع الوحدي يعني اكيد يوم السبت معاكى
( اصل مني و ليلي من نفس البلد )
جني : يعني هرجع قبلكم زي جميع مرة
مني : انتي هتطلعي امتي من المنزل يوم الجمعة
جني : تبع التساهيل هتغذي و امشى
مني : ما شي اتصلي بي لما ترجعي و طمنيني بوصولك
جني : ان شاء الله يلا انا تعبانة اوي هقوم انام مش هقدر اذاكر
ليلي : لا انا هذاكر شوية
مني : و انا كمان
ليلي : جني انتي نسيتي الي هشرحوهلك
جني : اة ما شي يلا اشرحلي عشان اذاكرة و انام
وظلوا جمعيا مستمرين فالمذاكرة
وبدا اليوم الثاني و بشرت جني يومها هي و ليلي بعدها ذهبوا الى المدينة
اما مني فعليها محاضرات عديدة
مني : اخيرا خلصت محاضرات
لمياء : الحمد لله كان يوم مكثف النهاردة
مني : اة افتكرت دا جني هتمشي حالا لازم اروح اسلم عليها قبل ما تمشى
لمياء : ما شي يلا بسرعة و سلميلي عليها
وتمشي مني بسرعة و لكن ينادي عليها شخص ما مين ؟
احمد : السلام عليكم ازيك يا مني ؟
مني : و عليكم السلام ازيك يااحمد ؟
احمد : الحمد لله مني يمكن لوسمحتي اخذ الكشكول بتاعك بتاع محاضرات
الدكتور مصطفى اصل فايدني محاضرات كثير له
مني : ما شي اتفضل بس ياريت تخلصة فاسرع و قت
احمد : ان شاء الله
مني : و اة بالحق يمكن تعطية لجني هي جارتك برده
احمد : اة انت تعرفيها منين
مني : هي قاعدة معي فالمدينة فنفس الحجرة
هي هتنزل البلد النهاردة و هترجع يوم الجمعة فياريت تديهولها قبل ما ترجع
احمد : ان شاء الله و انا كمان همشي النهاردة
وجني عاملة اية ؟
مني : الحمد لله يلا بقي انا همشي عشان الحق اسلم عليها
احمد : ما شي سلام
وذهبت مني الى المدينة و سلمت على جني و ذهبت جني الى البلد
وركبت القطار السريع و لكن سوف يحدث لها شيء ما
يا ترا ما هو ؟؟ و يا ترا اية الي هيحصل ؟؟
كل دة هنعرفة الحلقة الجاية
تابعونا

الحلقة الثامنة

الانسان فلحظة
تنظر تلاقي عربية خبطت التكتك و التكتك مقلوب و اغمي على احمد و سامح و السواق
تتصل بالاسعاف بسرعة
فجاء الاسعاف و ركبت معاهم
في المستشفى

الدكتور يقول للممرضة : بسرعة اعمليلهم اشعة على المخ
جني : فاية يا دكتور ؟
الدكتور : خير ان شاء الله
جني : امال اية الاشعة دى
الدكتور : دة بس عشان نطمن
جني : و حالتهم اية الان
الدكتور : بصراحة الاستاذ احمد نزف كتير و محتاج لنقل دم ضروري اما سامح فجرحه
بسيط و ذراعة انكسر
جني : و احمد فصيلتة اية يا دكتور ؟ عشان اتصرف
الدكتور : فصيلتة o و المشكلة ان الفصيلة دي بتوجد بقلة
جني : انا فصيلتي كدة
الدكتور : بسرعة تعالى يلا نعملك التحاليل عشان تتبرعي بالدم

وذهبت جني و طلعت التحاليل سليمة و تبرعت بالدم
وقامت بالاتصال باهل احمد و سامح

جني : اية يادكتور اية الاخبار
الدكتور : سامح هيخرج على بكرة ان شاء الله اما احمد فبعد يومين و كمان اكتشفنا كسر
في رجله
جني : لا حول و لا قوة الا بالله
الدكتور : احمدي ربنا انها جات على ربما كدة الحادثة كانت جامدة
جني : الحمد لله رب العالمين اة بالحق و السواق يا دكتور
الدكتور : حالة السواق بيتبعها الدكتور جمال رحولة فالحجرة الي هنالك دى

تدخل جني على الدكتور جمال

جني : السلام عليكم يا دكتور
الدكتور جمال : جني ! و عليكم السلام ازيك يا جني ؟
جني : الحمد لله ازيك يا دكتور جمال هو حالة السواق عاملة اية ؟
الدكتور : بتاع الحادثة الي حصلت الان
جني : اه
الدكتور : بصراحة الحادثة كانت جامدة و كمان السواق كان فالوش و الزجاج كله
وقع عليه فدة سببلة نزيف شديد فالمخ و حالتة متاخرة جدا
جني : لاحول و لا قوة الا بالله العلي العظيم
ان لله و ان الية راجعون
الدكتور : بس انتي اية علاقتك بالحادثة و اية الي جابك هنا ؟
جني : هبقي اقولك ثم اهم حاجة الان عاوزة اشوف اشياء السواق و احمد و سامح
الدكتور : اة ما هي فواحد جابها و حطها فالامانات لما يجوا اهلهم هيستلمهم
جني : بس انا عاوزة اشوف لو كان لسواق موبيل عشان اعرف نمرة اهلة و اتصل بيهم
الدكتور : ما انا عملت كدة و اتصلت بيهم و زمانهم جايين فالسكة
الدكتور : شكل اهل المرضي جاءوا انا هروح اطمنهم
جني : ما شي يا دكتور و انا جاية مع حضرتك
ابو احمد و سامح اسمه فتحى
وامهم اسمها سامية

الحاج فتحي : فاية يا جني اية الي حصل ؟
جني : خير يا عمو ما تقلق و احنا مروحين حصلت حادثة بسيطة و ان شاء الله خير
الدكتور جمال : ما تقلق ياحاج
بالنسبة لسامح فان شاء الله هيخرج بكرة الصبح و هو عندة كسر بسيط فايديه
اما احمد فيومين كدة و هيخرج و عندة كسر فرجليه
الحاجة سامية : لية يا دكتور هو احمد ما له ؟
الدكتور : ما تقلقي و الله بس هو لازم يقعد معانا يومين عشان هو نزف كتير و محتاج
يعوض نزيفة بمحاليل و كدة
الام : لا الة الا الله استرها يارب
الدكتور : ما تقلقي يا حاجة دا شيء طبيعي و لو مش مطمنة روحي اسالي الدكتور
محمد هو متابع حالتهم انا متابع حالة السواق
جني : ما تقلقي يا طنط انا اطمنت عليهم من الدكتور محمد
الحاج فتحي : و هي حالة السواق عاملة اية الان ؟
الدكتور جمال : حالتة متاخرة ادعوله
الحاجة سامية : ما ينفع نشوف احمد و سامح الان يا دكتور
الدكتور جمال : اسالوا الدكتور محمد هو هنالك اهوه
وذهبوا لدكتور محمد
الدكتور جمال : جني الوقت اتاخر مش هتروحي بقى
جني : ما شي بس هروح اطمن عليهم و اروح
الدكتور جمال : ما شي انا منتظرك فالحجرة عشان اوصلك
جني : ما شى

( الدكتور جمال خطيب سهيلة اخت جني و هيجوزوا قريب ان شاء الله )

يلا الحلقة الجاية هنشوف اية الي هيحصل ؟؟

الحلقة التاسعة
قدر الله و ما شاء فعل

الحاجة سامية: اية ياحبيبي ما لكم اية الي حصل؟ احكولى

جنى: ياطنط هو بخير قدامك اهوة ما تقلقى

الام:امال يا جني الدكتور بيقول احمد هيخرج بعد يومين ليه

جنى: يا طنط احمد نزف كتير و كان محتاج نقل دم و بصراحة المشكلة ان فصيلتة و جودها قليل

الام:وهو فصيلتة اية يا بنتي و احنا نتصرف

جنى: يا طنط ما خلاص هو بقي كويس الان خلاص هو كان محتاج كيس دم بس و هو لازم يفضل هنا يومين عشان المحاليل و كدة

الام: يا حبيي ربنا يسترها و يقوموا بسلامة

سامح: يامي ما تقلقي انا خلاص هقوم بكرة و هنبقي كويسين و دة كسر بسيط

الام: انت الكسر فايديك و وراك امتحانات قريب هتعمل ايه؟ و احمد الكسر فرجلة هيمشي كيف

الاب: لا حول و لا قوة الا بالله فاية يا حاجة سيبي امرك على ربنا

هو قادر على جميع شيء براحة شوية ما ينفع كدة احمدي ربك انهم موجودين قدامك

الام: الحمد لله

جنى: ما تقلقي يا طنط انا هبقي اجي اطمن عليهم و بالنسبة للمحاليل بتاعة احمد لو يا ستي انتي مش عاوزة يفضل هنا انا يمكن اكلم الدكتور و نركبلة المحاليل فالبيت بس انا اروع و جودة هنا اقوى عشان الراعية هنا اكبر

الام: لا يا بنتي خلاص الحمد لله

جنى: ايوة كدة لازم تكوني قوية

الاب: الحمد لله يا بنتي ربنا يستر بس انت ما حكتيلنا اية الي حصل ؟

جنى: ما فيش يا عمو انا كنت راكبة القطار مع احمد و سامح المهم الشنطة بتاعتي اتسرقت سامح صمم اروح معاهم فركبوني تكتك و ركبوا تكتك و راي و فجاة بنظر و راية لقيت التكتك مقلوب و عربية مخبوطة به و الحمد لله انها جات على ربما كده

الاب: الحمد لله يلا يا جني انتي عشان اتاخرتي اهلك زمانهم قلقانين عليكي خالص

جنى:ماشي يا عمو يلا عاوزين حاجة

احمد: جني لو سمحتي ياريد يوم الجمعة تاخذي كشكول منحبيبة اختي و اعطية لمني زميلتك اصل كنت و اخذة منها عشان انقل
بعض المحاضرات بس شكلي مش هلحق

جنى:لا ان شاء الله هتلحق و كمان انت هتطلع يوم الجمعة و انا قررت اسافر يوم السبت عشان تلحق تنقله

احمد:ماشي شكرا

جنى:الف سلامة عليكوا انتوا الاثنين و يا عمي لو احتجتوا اي حاجة اتصلوا بي يلا مع السلامة

احمد:هو انتي هتروحي الوحدك استني بابا يوصلك

الاب:اة استني يا بنتي معلشي مش و اخذ بالى

جنى:لا يا عمو ما تتعب نفسك الدكتور جمال هيوصلنى

احمد:مين الدكتور جمال ده

جنى:خطيب سهيلة

احمد:اة ما شي يلا ياحبيبة قومي انتي بقي و كمان ما ما عشان تروحوا تناموا

الام: لا يا بني انا هفضل جنبكوا هنا

الاب: روحي انتي يا جني عشان ما تتاخرى

جنى:ماشي سلام

الاب : يلا يا حاجة قومي انتي و حبيبة و انا هقعد جنبهم شوية و اقوم احصلكوا

الام: لا يا حاج هنمشي معاك

احمد: ربنا يخليكم لينا يارب و ما يحرمنا منكم

الاب: و انتوا كمان يا حبيبى

 

  • يوميات بنات في الحب
  • الرقم مشفوك
  • جوبات غرام
  • قصت الجني نمرتي
  • يوميات قصص مكتوبة


يوميات الحب وقصص في الحب , قصص واقعيه عن الحب والعشق والغرام المتبادل